tisdag 29 september 2009

Jag har gått med i en kör. Världens största kör.


MTV och Dell har tillsammans gått ihop för att göra något, som dem själva uttrycker det, "coolt med Dell's tekniska expertis och MTV's community av musikälskare och allmänt musikkunnande.." Amplichoir.

Jag håller med. Det är coolt. Jag älskar musik. Jag älskar kommunikation. Skitkul att gifta dem två och dessutom låta oss vara aktiva i det hela.

Det funkar som så att du går in här och lägger upp dig själv. Du sjunger och blir filmad, sen integreras det med dem andra i kören och med bakgrundslåten. Låten är The Chordettes' klassiska poplåt "Lollipop". Sångarna kan också dela sina videos med kompisar för att få röster. Sen kommer en jury bestämma vilken av dem med flest röster som var bäst. Denna får biljetter tll MTV Europe Music Awards i Berlin. Tufft.

Tanken är att bli världens största kör. Vore det inte coolt att vara med? Jag har iaf joinat.


måndag 28 september 2009

Hatkärlek.


Idag är det avskedsfest. När Djurgården gästar AIK på Råsunda. Med dagens tabelläge blir det troligtvis dags att säga hejdå till Djurgården.

Det här har AIK marknadsfört. Både i radio och på Youtube som har använts flitigt.












Det började med den här, sen den här och för någon dag sen så kom även den här upp. Alla filmerna har lyckats skapa buzz och en viral effekt. Snyggt.
Otroligt kul initiativ.

Avskedsfesten börjar kl 19.00 på Råsunda.

söndag 27 september 2009

Dagen efter.

Det var lördag igår. Kul, riktigt kul. Inte lika kul idag.

För 2 veckor sen var jag i London, grym stad btw, men då såg jag den här gorillan, lite rolig. Jag var inte ensam om att tycka det, folk stannade upp och tog bild hela tiden.



















fredag 25 september 2009

Det blev ingen buss. Vi tog taxi.

Igår var vi en hel del folk på Clarion Hotel som alla var grymt förväntansfulla att få se bra reklam, inspirerande talare och en film som älskar våran bransch lika mycket som vi gör. Och oj va bra det var.

När jag gick därifrån ville jag inget annat än att bli bäst i världen på reklam. Göra reklam som förändrar världen, för det är ju den enda reklamen som räknas? Det spelar ingen roll om det är en fakturabilaga eller en reklamfilm på Super Bowl. Så länge den får människor att förändra sitt sätt att leva och revolutionerar världen. Hmm, okej kanske inte riktigt så det funkar längre. Men så kände jag när jag gick därifrån. Advertising rules the world and George Lois for president!

Som helhet var det verkligen en grym dag. Utställningen bjöd på många otroligt bra kampanjer, som jag troligtvis kommer ta upp i ett annat inlägg. Dock en aning dåligt organiserat, med lite halvtaskigt ljus och för mycket folk på för liten yta. Men bra reklam, såklart. Filmen Art & Copy var även den riktigt bra. Trots dem osköna stolarna på Clarion så njöt jag. Den levererade. Precis som jag trodde. Det var reklamikoner som på det mest hängivna sätt berättade om vad som krävs för att göra den här. Och den här. Filmen behöver ett helt eget inlägg. Finns för mycket att säga.

Största behållningen var dock enligt mig. Dem här killarna. Inte så mycket för världen? Jo. Vilken berättelse. Vilka killar. Vilken grej. Helt galet. Noko Jeans. Några att hålla koll på. Jag hoppas verkligen att dem lyckas kommunicera sin berättelse för resten av världen. För den är tung. Dem gör jeans. Som jag inte ens har sett, som ingen har sett. Men ändå vill jag ha dem. Snyggt jobbat. Blev otroligt inspirerad av dem.

Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst. Finns otroligt mycket att berätta om gårdagen. Men får dela upp det i flera omgångar istället. Så det slutar med det här.

torsdag 24 september 2009

Ta bussen till Cannes.

Idag ska jag ut och resa. Eftersom att jag har förmånen att jobba på en reklambyrå, typ världens bästa arbetsplats, så får man ibland åka iväg på lite roliga saker.



Som idag, så ska vi ta bussen till Cannes. Ska bli grymt kul, intressant, inspirerande, motiverande, utvecklande och allt det där. Om jag ska vara ärlig så går bussen bara till Clarion Hotel, men väl där så får vi se större delen av Cannesutställningen. Det är inte allt. Vi ska dessutom se den omdiskuterade filmen Art & Copy. Jag är glad.

onsdag 23 september 2009

Fotboll är kul. Deras reklam också.

Jag har en fäbless för FIFA. Ärligt talat så kan jag ibland bli så där barnsligt sur när jag förlorar. Det får mina vänner lida för. Sorry.

Men det här gör mig inte sur. FIFA 10 kommer 2a oktober och för att göra oss uppmärksamma om det så släpper dem den här filmen. Dem här filmerna är alltid likadana. Men också alltid lika bra. Man vill ju bara bli fotbollsproffs när man ser dem. Det blir utöver filmen en community och en dokumentär. Känns som att ett spel som FIFA verkligen är något man skulle kunna göra roliga saker av. Ta ut det i verkligheten! Låt oss få pröva spelet på internet. Preview. Gör oss nyfikna på vad som är nytt. Skapa en turnering IRL för alla som spelar FIFA. Låt oss vara proffs för en dag! Listan kan bli oändlig. Men tar stopp här.

Det här är riktigt snyggt uppsnappat av EA sports. När Tiger Woods PGA tour 08 kom ut så var det några observanta killar som uppmärksammade det här. Det fick många visningar och gav negativ publicitet för spelet. Men. Nu var EA sports riktigt smarta och la därför upp den här som svar. De lyckades vända allt till positiv marknadsföring istället. En del människor tänker i form av problem, andra i form av lösningar. Är det säkert någon vis människa som sagt.

Ännu en bra, är Adidas kampanj för nya skorna F50i. Där dem har lyckats bygga en historia kring det hela. Zidane letar efter "What every team needs". Spana in den här.

Nu blir det FIFA 09, i väntan på FIFA 10.

Uppkopplad soffpotatis.

TV-tittandet och användningen av internet har förändrats drastiskt på senare tid. TV har dominerat stort när det gäller primetime under tidigare år, men med webb-tv och internets oändliga möjligheter och fördelar så har det skett en stor förflyttning till dataskärmen under de tidigare TV-dominerande timmarna.

Det har skett en förflyttning. Men något som är intressant är att andelen som använder båda dessa medier (c'est moi) samtidigt har ökat enormt. Från 7 procent till 24 procent har blivit soffpotatisar, med laptopen i knäet och TV:n på. Orsakerna är flera; stress, tidsbrist osv.

Men internet har alltså blivit allt viktigare under primetime. Kanske läge för TV att göra något av det? Mashup. Mixa ihop dessa två medier. Låt den som kollar på "Parlamentet" få vara aktiv genom att ha sina egna mentometerknappar (datorn) och rösta. Så får du ett real-time resultat. Å andra sidan är inte "Parlamentet" direktsänt, men det är en annan sak. Ett befintligt exempel är diverse fotbollssändningar där man kan gå in och chatta med Olof Lundh eller Sladjan. Tanken är det finns saker att göra.
Tror jag.

Publiken behöver bli aktiv. Konsument blir medproducent.

tisdag 22 september 2009

Life's for sharing.

Skitkul om ni läser. Då blir jag glad. Skitkul om ni dessutom kommenterar. Då blir jag ännu gladare. Fatta hur glad ni kan göra mig?

Tanken är att ni ska få tips. Att jag ska få tips och att vi ska ha kul. Vissa inlägg kommer bli långa och vissa kommer bli korta.

Vi börjar med en kampanj. Inte vilken som helst, en grymt skön som får dig att rysa. Jag lovar.

Eventen handlade om att skapa massupplevelse, överraska förbigående och få folk att använda mobiltelefonen för att föreviga ögonblicken, men framförallt för att bygga varumärke. I förra veckan var det främst Oprah Winfrey som blev överraskad. I samband med säsongstarten av sitt program hade Oprah ställt till med stor fest och Michigan Avenue i centrala Chicago hade stängts av för tillställningen. På scen inledde Black Eyed Peas och plötsligt börjar publiken längst fram dansa, allt fler följde sedan efter och till slut tar hela publiken på 20 000 framför scenen samma danssteg. Mäktigt.

Bara dem som är med och dansar är 20 000 stycken. Alla dessa känner redan ett speciellt band till T-Mobile, dem har ju varit med och marknadsfört dem. Dessa 20 000 personerna vill såklart att alla deras kompisar ska få se att de varit med och marknadsfört T-Mobile. Minst fem av deras kompisar kommer tycka det här är lika ballt som dem. Det är 100 000 stycken som kommer känna något för varumärket T-Mobile. Som dessutom kommer sprida deras åsikter om dem och filmen.

Word of Mouth är den absolut starkaste marknadsföringsmetoden som finns. Men Word of Mouth får bli ett annat inlägg, eller flera.

Juste, här är kampanjen förresten. Kolla alla.

T-Mobile - Life's for sharing

måndag 21 september 2009

En ny dimension.

Insåg att jag tycker om att skriva. Riktigt mycket faktiskt. Så har bestämt mig för att dela med mig av det jag skriver.

Det kommer att bli allt möjligt, men ska försöka hålla mig till kommunikation på olika sätt och i olika medier. Är otroligt intresserad av reklam, så det blir troligtvis mycket sånt. För reklam tycker väl alla om? Speciellt den där härliga reklampausen mitt i upplösningen på din favoritfilm. Det är då man älskar reklam som mest. Eller inte.

Självklart blir det inte bara reklam. För jag gillar ju faktiskt annat också. Typ musik, kläder, kultur, företagande, inspirerande människor och livet. Så troligtvis kan även dessa ämnen förgylla denna digitala mötesplats. För det är ingen blogg. Jag vill att ni ska vara med och kommentera också. Det är halva grejen. Kommunikation handlar nämligen om dialog. Det är att lyssna och prata. Det ska vi göra.

Juste, ska man presentera sig? Om du är nyfiken på vem jag är, så finns jag lite överallt. Jag vill gärna veta vem du är. Hör av dig.

Mail: luddejonsson@hotmail.com

Facebook: www.facebook.com/ludwig.jonsson

Twitter: www.twitter.com/ludwigjonsson

LinkedIn: www.linkedin.com/in/ludwigjonsson

YouTube: luddspudds

CloudProfile: www.ludwigjonsson.cloudprofile.com/

Telefon: Den får ni inte.

Adress: Inte den heller.



Ludwig Jonsson är en kille som jobbar med reklam och älskar kommunikation.