torsdag 29 oktober 2009

Google takeover.

Google har nu lanserat två nya tjänster för deras sökmotorer. Det ena är Google Social Search och det andra släppte dem idag (men bara i USA). Google Music Search. Redan idag är uttrycket "googla" vedertaget och de har uppenbarligen inga som helst tankar på att släppa på det.

Kuriosa.
Att göra två sökningar på Google generar samma koldioxidutsläpp som att koka té. Hmm, jag känner mig som största miljöboven just nu.





Vad kommer det här innebära för SEO och sök i allmänhet?

onsdag 28 oktober 2009

Tribute.

Com Hem har gjort en hyllning till alla de som gör internet till vad det är idag. Vilket är vi.

Smart sätt att skapa spridning genom att hylla kunderna. Klart vi vill dela med oss då! Sen är den fruktansvärt rolig också.



Juste, dem firar 10 år som bredbandsleverantör också. Men som sagt skitkul idé och tror definitivt att den kommer få viral spridning i Sverige.

tisdag 27 oktober 2009

Bannerporr.

ICA har en förmåga att göra rolig tv-reklam. Nu har de gjort en rolig banner (se länk) och dessutom skön print för ICA-banken.



Men den innovativa är faktiskt bannern.
Tanken var att den skulle upp här, men lyckas inte dela den? Så spana in bannern här så länge. Uppdaterar med bannern så fort som möjligt.

Relaterade inlägg:


söndag 25 oktober 2009

Globetrotters.

Det är väldigt intressant att se hur de stora varumärkena jobbar med sociala medier och den nya webben. Det är nämligen alltför ofta det blir pannkaka, på grund av att de är vana vid att basunera ut sina budskap och då fortsätter göra så i en mötesplats som inte alls är ämnad för det.

Nu gör dock Coca-Cola en skön grej. De har bestämt sig för att skicka ut tre stycken bloggare till 200 länder på ett år. Dessa bloggares uppdrag är att ta reda på vad som gör oss människor glada. Under resan kommer de uppdatera Twitter, skriva bloggposter och lägga upp filmer på YouTube. Allt i en del av deras "Open Happinness"-kampanj. Bloggarna får självklart pengar på kontot för besväret och Coca-Cola betalar dessutom allt runtomkring för dessa lyckligt lottade individerna. Trevligt tycker jag och hade definitivt inte tackat nej till en betald jorden runt resa.

Coca-Cola är ett av de få stora företagen som faktiskt börjar använda sociala medier på ett bra sätt. Vilket är grymt kul att se. För det första verkar de ha insett att det inte går att jobba kortsiktigt i detta medium. Att hela tiden tänka långsiktigt, vara tålmodig och ärlig är ett måste för att det ska ge utdelning. Det handlar trots allt om att bygga relationer och det görs oftast inte på en dag. Men framförallt så har de insett att det inte är ännu ett medium att skrika ut sitt budskap i. Det handlar om att föra en dialog och dela med sig av sin historia och vision.

Älskar dessutom chefen för digitala mediers uttalande. Spot-on. "It's not about having the Coca-Cola brand first and foremost, center of the screen. It's about telling the story that involves Coca-Cola, that involves the attributes of what Coca-Cola is about, optimism and joy." Grabben har ju fattat.


Relaterade inlägg:


fredag 23 oktober 2009

Broken promises.

Älskar Apples reklamfilmer. Helt underbara. Här är den senaste i raden av paradummer. Viktigt att vara ärlig och hålla löften i tider som dessa, Microsoft..





Man blir ju bara glad. Fortsätt så.

torsdag 22 oktober 2009

Source of inspiration och kontaktannons.

Jag tycker det är helcoolt att träffa folk. Är verkligen ett stort fan av människor med social kompetens. Tycker att det är grymt kul att träffa människor, bolla idéer och bli inspirerad av dem. Oavsett vad de jobbar med eller gör.

Våra sociala egenskaper är enligt mig den absolut viktigaste. Har du dem, tror jag att du kan komma hur långt som helst. Om du vill. För det är också en fördel.

Ännu en intressant komponent är varför vi beter oss på ett visst sätt. Beroende på vilka vi är, våra tidigare erfarenheter och preferenser. Att förstå att en människas tankar, känslor och handlingar påverkas av den faktiska eller inbillade närvaron av andra människor. Många parametrar som spelar in.

Här är en inspirationskälla för mig. Träffade honom för någon helg sen och insåg att han är lika bra IRL som på internet.

Han har den bästa bloggen om marknadsföring enligt YABA. Han har en förmåga att komma på innovativa idéer till sin blogg. Mattias Åkerberg är en utmärkt copywriter och ett bra bollplank också. Det är ju positivt.

Besök hans blogg. Pleasecopyme.

Om det är fler än jag som gillar att träffa människor. Vore det sjukt kul om ni hörde av er. Jag träffas gärna! Bara ta en kaffe eller vad som helst. Förutsättningslöst. Jag är inte farlig, lovar. Bara nyfiken.

Hör av dig här, eller på Twitter, kanske Facebook. Brev känns lite old fashion, ännu mer fax. Så satsa på internet, där är det dessutom alltid öppet.


Relaterade inlägg:



fredag 16 oktober 2009

Morot.

Jag går Berghs nu. Det har jag inte hunnit berätta ordentligt. Det beror verkligen inte på att det inte är värt att nämna. För det är det.

Berghs är sjukt kul. Otroligt häftig skola. Eller jag vill inte kalla det skola, snarare en mötesplats för likasinnade. Nej, det är inte bara likasinnade. För en del av det häftiga är faktiskt beroende på allas olika bakgrunder, preferenser och villkor. Jag har en tjej/dam/tant i min kurs som är 56 år gammal. Ballt. Fatta vad mycket erfarenhet hon har. Sen är det jag. Som är 20 år. Men båda har vi mängder av kunskap att tillföra varandra, men på olika sätt. Hon lär sig av mig, jag lär mig av henne. Och får ett annat perspektiv på det.

Det tror jag är väldigt viktigt. Att inte fastna i reklamlivet. Missförstå mig rätt. Jag älskar reklamlivet, lite löjligt mycket faktiskt, men om det slutar med att man fastnar i det synsättet, att vi utgår från att alla lever så. Kommer vi aldrig få se dem resultaten vi vill ha på kampanjerna. Faktum är att det är betydligt fler människor utanför Stureplan. Galet, men sant. En del tror att livet kretsar kring den där svampen vid torget nära Kungsgatan. "I hate to break it to you, but it's not".

Eva, 47 år i Torshälla som sysselsätter sig med att mocka skit är inte lika aktiv som Brit Stakston på Twitter, så det blir nog svårt att nå henne där. Inte heller har hon, nödvändigtvis, samma värderingar som henne. (Fast hon kan ha det, men mer om det och tribaling i ett annat inlägg.) Även om vi kan göra sjukt snygga, smarta och creddiga kampanjer som vinner priser osv så måste slutmålet alltid vara att nå våran målgrupp och ge resultat? Därför blir det viktigt att hålla sig á jour med omvärlden. Resumé, Scandic Anglais och twitterfeeds är inte allt. Även om det hade varit trevligt. Eller? Dags att kliva ur ankdammen.


Berghs då. Enormt bra. De teorier som jag tidigare lärt mig, får jag nu en chans att tillämpa i praktiken. Det är ju en fördel. Sen är det sjukt bra människor där, föreläsare och kursdeltagare. Finns många ord att beskriva Berghs. Men nöjer mig med ett. Inspiration.

Relaterade inlägg:



torsdag 15 oktober 2009

Raritet.

Det här kommer inte hända ofta. Men här är en kampanj som vi har gjort.

Den syftar till att vi ska hångla som satan. Tungan långt ner i munnen. Saliv runt munnen. Bita på läpparna. Hela paketet. Kör på.

För nu kan man få tandvårdsbidrag hos Folktandvården. Grymt.

Är man inte så duktig på att hångla finns det tips och råd. Dessutom lite vett och etikett. Finns en del som behöver, jag lovar. Inga namn nämnda.

Sen finns det två filmer som vi har gjort. De två sköna människorna som hånglar är Olivia Kullander och Jon Lönnström. Härligt för dem.





Förresten, är inte hångla ett helt underbart ord?

Relaterade inlägg:

tisdag 13 oktober 2009

Dags för sagostund.

Det var en gång..

Forskningsanstalten i USA skapade ARPANET, som är föregångaren till internet. Syftet med ARPANET var att experimentera med olika tekniker för datanät. År 1985 tog universiteten, i första hand i USA över och skapade ett datanät mellan sig med Arpanet-tekniken. Det spred sig ganska fort till andra länder, såsom Sverige. Vid denna tid fanns e-post, FT och vissa andra tjänster, men inte websidor. Dessa lyckades Tim Berners-Lee skapa genom att kombinera diverse tekniker och fram kom http-protokollet som idag kallas World Wide Web. Ett system möjliggör ihoplänkning av i princip all information. (Källa: Wikipedia)

Tack Tim Berners-Lee och ni andra tekniknissar som lyckades få detta att hända.

Internet har öppnat så otroligt många möjligheter. Vi kan nu lyssna på våra kunder. Vi kanske till och med kan förstå våra kunder? Vi kan föra en dialog med våra kunder. Många kan prata med många. Kunderna kan prata om företaget, när dem vill, inte bara när företagen vill. En ny dörr har öppnats och innanför dörren är oändligheten. Nyckeln är sociala medier/webben/revolutionen eller vad vi nu ska kalla det.

Bakom denna dörr döljer det sig en hel del roliga sätt att kommunicera. Trovärdiga sätt. Ett exempel är företagens historia. Som äntligen fått ett sätt att kommuniceras. Möjligheterna att berätta dess historia. Berätta genom att lägga upp en film på YouTube, berätta genom att lägga upp bilder på Flickr, berätta i text på företagets blogg och berätta genom att hela tiden vara där.

Storytelling som det så fint kallas har med internets möjligheter blivit enormt mycket större. Paul Potts gör det, NOKO jeans gör det, IKEA gör det. NOKO jeans lyckades till och med berätta en historia, få folk att prata om dem, få kunden att kunna identifiera sig med märket och skapa känslor. Trots att det inte ens fanns en produkt, eller tjänst. Galet.

Skapa relationer förresten. Schysst det låter. Kanske inte så lätt.

Per Robert Öhlin pratade om detta i sitt otroligt inspirerande föredrag på NEXT event. Om vi kommunicerar våran historia. På rätt sätt, med rätt dramaturgi så kan kan vi skapa starka känslor som för människor närmare varandra. Lyckas man med detta, skapar du också en relation till kunderna som förhoppningsvis får de mer lojala.

Företagen berättar dess historia och vilka de var. Men kunden berättar vilka företaget är. På internet. Lyssna. Lär.


Relaterade inlägg:


söndag 11 oktober 2009

Två dagar av allt.

Efter två heldagar av föreläsningar den gångna veckan har jag blivit otroligt inspirerad (som om att jag inte var det redan innan). Det började med NEXT event i torsdags och följdes upp av en matnyttig dag med Annika Lidne från Disruptive Media på jobbets Kick-Off.

Båda grymt inspirerande och riktigt bra. NEXT event innehöll så mycket kunniga föreläsare så att det nästan var larvigt. Det varierade dock ganska kraftigt på kvalitet av framförande, men innehållet var klockrent. Judith Wolst, Katja Janford, Björn Alberts, Lotta Lundgren, Johan Ronnestam och ja alla var grymma. Favoriterna är som sagt många, men Stefan Hyttfors, Leo Razzak och Per Robert Öhlin är helt klart guldkornen.

Hyttfors levererade, trots att han var sist ut, en presentation med ganska mycket basinformation, men med ett helt nytt perspektiv på det hela för mig. Och på vilket sätt han gjorde det. Grymt engagemang, sköna uttryck, bra energi och klockren närvaro! Riktigt bra. Exempelvis berättade herr Hyttfors att ROI egentligen står för Risk Of Ignorance. Leo Razzak var inte sämre han. Det första han säger är att han jobbar mer med det emotionella än det informella och konventionella och oj vad han lyckades, snacka om att ”maxa skiten” som han så skönt uttryckte det själv. Med en otrolig känsla berättade han om sina projekt för Fryshuset och han lyckades dessutom, omedvetet (?), dra paralleller till reklambranschen med att säga saker som ”utan att skapa relationer, så går det inte att ändra en uppfattning”. Per Robert Öhlin hade otroligt intressanta modeller och teorier som känns grymt genomarbetade, riktigt bra!

Sett till hela dagen var det en riktigt bra dag. Ronnestam hade ordnat ihop det perfekt med en kombination av föreläsare. Allt från Katja Janford som framförde underbar poesi och intressanta tankar om Berghs osv till en historiker. Dock kändes det lite för intensivt och föreläsningarna blev en aning korta och kändes ibland för komprimerade. Vissa hade man gärna sett mer av. Helt klart. Men grym dag!

I fredags var det dags igen. Att lyssna på inspirerande människor alltså. Annika Lidne, grundare av Disruptive Media var och predikade om Sociala medier för oss på Trackster. Hon vet vad hon pratar om. Otroligt bra information och riktigt roliga workshops. Vi hade dessutom en otroligt trevlig dag med alla kollegor och även kvällen blev riktigt lyckad! Så nu är det full fart framåt.

Jag har varit dålig på att blogga på senaste, men haft helt galet mycket roliga saker med både skola (juste, går Berghs nu) och jobb. Ska dock försöka bättra mig. Har nämligen grymt mycket intressanta saker att säga. Så hang on.

onsdag 7 oktober 2009

Dressingroom i tiden.


Kfem i Vällingby går före sin tid och tar dressingroomet till en ny dimension. Genom att ha en dator och webbkamera i omklädningsrummet behöver Blondinbella, Kenza och de andra modebloggerskorna inte ta sig hem innan de uppdaterat sin blogg. Det räcker med att åka till Vällingby. Otippat.

Men smidigt och kul. Helt klart i tiden. När du sedan uppdaterat din blogg så kan du dessutom koppla vidare till Twitter, Facebook eller vilket nätverk du än vill. Men inte nog med det, du kan dessutom rösta på snyggast outfit i Vällingby. Tufft. Om du blir den som är snyggast så får du fronta DN, Metro och i banners på modesajter.


Det är just nu en otrolig blandning av folk som lägger upp bilder, det används dessutom till alla möjliga olika saker. Några kör det som kontaktannons, vissa för att snyta sig, vissa för att göra sköna grimaser och andra bara för att?

Jättesmart. Jättesnyggt och innovativt av Kfem.

tisdag 6 oktober 2009

Saab vs. Koenigsegg

Någon i Sollentuna som köpt första modellen av Saab med Koenigsegg som ägare - Koenigsegg Light Power. Obehagligt lik tidigare modeller? Skön där.


söndag 4 oktober 2009

15 minutes of fame.


Kund blir producent. Igen. Men det blir ofta bra när kunden känner sig delaktig, det gör att den sprider budskapet. Och Word of Mouth är som sagt den överlägset starkaste metoden. 78 % tror på vad ens kompis säger. Medan 14 % tror på reklam. Lite skillnad.

McDonald's kunder skapade 2000 rubriker för den här kampanjen. Det var en lokal kampanj som sattes upp på alla digitala billboards i hela Kansas City. Kunderna fick också sina 15 minutes of fame när deras rubrik kom upp, så kom också deras namn upp. Tufft.



lördag 3 oktober 2009

Dagen efter. Igen.

En till rolig bild från min trip till London. Hade det riktigt bra där tydligen. Den här satt utanför ett café som heter "Pret A Manger". Fyndiga människor som gör deras reklam.





torsdag 1 oktober 2009

Kund blir producent.


Det här med att låta kunden göra reklamfilmen åt företaget är ju uppenbarligen en trend. Och jag gillar det. Eller tanken om det i alla fall, men nu är det dags att komma på ett nytt sätt att låta konsumenten påverka.

Här är några som låtit kunden göra reklamfilmen, eller ska göra det.

Apoliva - "Gör det själv då." Efter att ha åkt på mycket skit för sin läskiga reklam så ber dem nu sina kunder att "göra det själva". Deras finns här.

Dew - Deras kunder har fått vara med och bestämma allt från smaker, burkdesign till små detaljer. Och nu är det dags för kunderna att göra reklamfilm. Spana in det här.

Svenska Fans och Apollo - Har gjort samma sak. Svenska Fans var egentligen de som var först av dessa. Och vann dessutom utmärkelser för sin. Snyggt. Mer info om deras finns här.

Att få konsument att bli producent är något som kommer bli ännu större. Se bara på internet. De flesta, nästan uteslutande, av de hemsidor som vi är inne på idag är användargenererade. Eller åtminstone att kunden är medproducenter. Facebook, Wikipedia, Twitter, Twingly, Newsmill och det här kan bli en väldig lång lista. Tillängligheten och möjligheten för oss att hitta information och sprida den vidare är så otroligt mycket lättare nuförtiden. Samma sak med kunskapskällor. Med internet är möjligheterna oändliga. Tack.

Fatta vad vi kan göra. Äntligen har vi makten.