tisdag 22 december 2009

Ett varumärkes viktigaste egenskap.

Igår ställde jag öppet frågan på Twitter om vad ett varumärkes viktigaste egenskap är.

Fick tre vassa svar av tre vassa tweeps.

@theplanninglab - Att kunna tillföra något av värde till människors liv.

@eliasbetinakis - Det absolut viktigaste är tillit. Varumärken är till för riskminimering.

@JohnMellkvist - Att samla vänner är en bra färdighet.

Jag tror var och en har rätt. På sitt sätt.

Att kunna särskilja sig, skapa en position och underlätta kundens val av produkt och varumärke är, enligt mig, en otroligt viktig egenskap. Med en position som särskiljer sig, är ledig, lönsam och logisk kan man skapa vänner, tillit och efter köpet tillföra värde till människors liv i form av upplevd kvalitet och bekräftelse.

Den imageskapande funktionen skapar ofta särkiljningsfunktionen med hjälp av marknadskommunikation. Det är inte bara den rationella uppfattningen kring ett varumärke som är viktig. Framförallt är det den emotionella uppfattningen. Materiella ting och även vissa typer av tjänster blir en förlängning av konsumentens (företagets vänner/fans) personlighet. Varumärket skapar en livsstil utöver produkten/tjänsten som denne kan identifiera sig med.

För varumärkesinnehavaren blir varumärket framförallt ett konkurrensmedel som bidrar till att fler väljer dem. För konsumenterna är varumärket så mycket mer. En informationskälla, en livsstil, en imageskapare, katalysator för beslutsprocessen vid köp men också en garanti att produkten/tjänsten håller den kvalitet som de lovar. Därför blir det så viktigt att se det från kundens (som är en människa, inte bara kund) sida för att inse att ett varumärke faktiskt är så mycket mer än bara en vägledare och särskiljare.


Om. Man däremot lyckas uppfylla alla de egenskaper som de frågade tweepsen anser är de viktigaste egenskaperna hos ett varumärke, så lyckas man uppnå den särskiljande egenskapen som i sin tur leder till fler vänner/fans och ökad lönsamhet.

Tror jag. Vad tror ni?

tisdag 15 december 2009

Varför hör inte konsumenten?

Vi pratar om att vi måste förstå sociala medier. Att företagen och byråerna måste lära sig hantera det. Men är det verkligen där problemet ligger? Är det print vi måste förstå? Är det reklam? Osv.

Vi måste sluta tänka att vi ska kommunicera med konsumenter och istället inse att dessa konsumenter faktiskt är människor. Det är människor med behov, värderingar och känslor. Med dessa förutsättningar blir utgångsläget helt annorlunda. Oberoende på om vi ska kommunicera online eller offline.

Varför lyssnar inte konsumenten på oss? Trots att vi matade ut det ett antal gånger. Skrek ashögt och länge. För att ta reda på orsakerna, måste man förstå ta reda på vad kommunikation egentligen är. Det innebär "att göra gemensamt" eller "att färdas gemensamt". Här är ett problem. Alltför många ser kommunikation som "sända" eller "skicka".

Det spricker alltså rätt tidigt. För att färdas gemensamt krävs det två. Det är alltså inte sändaren som avgör. Det är på mottagaren det beror om kommunikation ens sker. Om mottagaren inte är där, varken psykiskt eller fysiskt så är det kört.

Så. För att människorna ska lyssna och faktiskt vara delaktiga måste vi försöka förstå dem. Oavsett medium, oavsett spelplan.


All kommunikation sker på mottagarens villkor.


Relaterade inlägg.


torsdag 10 december 2009

Futurum - Avsnitt ett.

Många som delar med sig av tankar om framtidens reklambyrå. Hur framtidens organisationer kommer utvecklas och formas.

Jag har några punkter jag tror kommer vara väldigt viktiga och som är viktiga redan idag, men inte riktigt funkar som det ska. Idag börjar jag med en för att härleda till vad jag tror kommer krävas av den "nya" reklambyrån.


Förståelse.

Idag är glappet mellan den strategiska processen och den kreativa processen alldeles för stort. Det är otroligt viktigt att rollerna är tydliga och att alla vet vad de ska göra, men minst lika viktigt är också att alla har förståelse för varandras roller. Vad som ska göras, hur det ska göras men också vad det jobbet innebär. Idag är det inte ovanligt att en kreatör inte vet vad plannern gör. Trots att de har jobbat på en reklambyrå i flera år. Samma sak från andra hållet, en strateg/planner vet ofta inte hur kreatören jobbar och vad som krävs för att göra det.

För att kunna skapa bra reklam, reklam som faktiskt löser problemet och gör jobbet, som bidrar till att uppnå marknadsmålen, som i sin tur uppnår affärsmålen. Då MÅSTE man ha förståelse för den strategiska processen. Det är ju grunden. Ciceros 7 frågor. Varför? Vem? Vad? Hur? Var? När? Med vilka resurser?

För att kunna skapa bra reklam, reklam som faktiskt löser problemet och gör jobbet. Så måste lösningen på problemet vara kreativ. För att skapa den reklamen så MÅSTE man ha förståelse för den kreativa processen. Oavsett om man är planner/projektledare eller AD/copy så är det otroligt viktigt att brinna för slutresultatet och i den har alla delar involverats.

Det är av högsta vikt att inte det här förbises, vilket det tyvärr ofta gör. Det behövs mer förståelse för de olika rollerna och processerna på byrån och från kundsida.

Vad tror du?

Fler som skrivit om framtidens reklambyrå,



tisdag 8 december 2009

Tacka är det nya svarta.

Tydligen är det coolt att tacka just nu.

SL tackar sina kunder. Radiotjänst tackar sina kunder. Svenska Spel tackar supportrarna och Telge Energi tackar även dem sina kunder.

Många av de här kampanjerna är riktigt sköna. Exempelvis gillar jag Radiotjänsts tack-kampanj enormt mycket. Den är skönt interaktiv, tydlig och rolig. Dessutom, vem vill inte vara en hjälte liksom?

Men känns det inte lite smörigt? Det är jättebra att ni gillar oss kunder och skitkul att ni uppskattar oss. Men visa det på ett annat sätt. Visa det genom att göra något för oss, som vi faktiskt tjänar på eller gör någon nytta. Eller gör det åtminstone inte alla samtidigt.


Tycker jag. Vad tycker du?

Förresten. Tack för att du läser.

Relaterade inlägg:


måndag 7 december 2009

Nu pratar alla om..

..NOKO Jeans.

Så jävla ballt. Är sjukt imponerad av dem här grabbarna, fortfarande.

Genom att vara helt transparenta, fullständigt överärliga, äkta och genuint genomsköna så har de lyckats kommunicera en historia som slår allt. Nu pratar alla om det också. Det häftigaste av allt är nästan att de säljer jeans, eller ska sälja jeans åtminstone. Men det är inte alls lika viktigt som det de gör. De river upp en bransch som är sjukt rädd för att involvera sig med politik och arbetsförhållanden.

I fredags skulle man till slut sälja jeansen. De efterlängtade jeansen, men icke. Nu har PUB insett att det blivit en för stor politisk fråga och har därmed hoppat av.

Jag är så glad. Jag är så glad för att det här visar att om man använder kommunikation på rätt sätt är möjligheterna oändliga. Oavsett produkt. Det här gör att jag vill jobba med kommunikation, det här gör att jag vill göra sjukt bra kommunikation.



Ärlighet, transparens, äkthet. Det här visar hur fruktansvärt viktigt det är. Om du inte visar vem du verkligen är så kommer någon annan berätta det och då är det kört. Det spelar ingen roll hur mycket pengar företaget investerar i kommunikation för att positionera sitt företag om det inte överensstämmer om vilka de verkligen är. Då kommer kunderna positionera dig. Nu har de dessutom en spelplan för att göra det. Sociala nätverken. Internet.

Som sagt. Det är ganska många som skriver om det här. Jag gjorde det också för några månader sen. Kommer troligtvis göra det igen också.

En liten del av allt.