måndag 16 november 2009

Dags att ställa krav på sig själv?

Beroende på vad folk skriver på Twitter, Facebook och de andra sociala nätverken så drar jag vissa slutsatser och skapar en bild av denna person. Men hur väl stämmer den bilden överens med verkligheten?

Idag är möjligheterna att bygga sitt personliga varumärke större än någonsin. Så häftigt, helt plötsligt kan man skapa sig ett namn utan att vara någon känd persons dotter eller ha alldeles för mycket pengar på banken. Istället kan man göra sig ett namn genom att vara den man är, tufft. Självklart försöker alla framställa sitt "perfect online me" och visa sig från sin bästa sida. Det här är fine så länge man stannar vid sig själv och inte framhäver någon annan. Likaväl som att vi klagar på att företag inte är transparenta och ärliga i deras kommunikation, så måste väl vi vara ärliga om vilka vi är? Varför framställa sig själv som någon annan än man är? I slutändan kommer det ändå visa sig vem du verkligen är.


Kan jag skapa skapa mig en bild av en person baserat på dennes twitterfeeds och en google-sökning som överensstämmer med bilden när jag träffar personen IRL? Eller bygger vi vårat varumärke på internet endast baserat på vilka vi vill vara. Inte vilka vi är?

Det enda jag kan göra är att relatera till mig själv. Jag är själv mycket medveten om vad jag skriver, delar och sprider för bild av mig. Självklart har jag i grund och botten en bild av vem jag vill vara, vad jag vill uppnå. Men är också minst lika medveten om vem jag är och det är den personen jag framhäver. Så precis som med ett företags varumärke är min image viktig. Men jag tänker göra ett försök att vara ärlig och transparent. Precis som ett varumärke bör göra.

Relaterade inlägg:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar