Internet har skapat otroliga möjligheter att faktiskt vara väldigt relevant, personlig och ärlig i kommunikationen. Men om vi inte vårdar den här spelplanen, klipper gräset och vattnar så kommer trovärdigheten försvinna och då kommer även de grupper som har något vettigt att komma med att försvinna i mängden.
För det finns faktiskt grupper som har hittat det sociala objektet och lyckats göra något av det. Ett bra exempel uppkom häromdagen när min kompis berättade om att han hade vunnit en pizza och var helt överlycklig. "Pizza House Patriots" heter gruppen. Genom att varje vecka ha en tävling där priset är en bjudlunch så lyckas de dels skapa relationer och merförsäljning.
Min kompis som vann lyckades självklart övertala mig att följa med och äta pizza. Jag fick betala min. Jag gick dessutom med gruppen och har spridit det vidare till fler. Tufft!
Jag håller med det är verkligen tråkigt. Mitt förslag är att Facebook kunde lösa det, i alla fall i fallet om "sidor" och inte grupper, men att skaffa något typ av verifikationssystem likande de på twitter för att öka trovärdigheten för vissa sidor. Även om jag inte vet exakt hur detta skulle fungera eftersom de finns en hel del shyssta initiativ som varken är företag eller privat personer. Kul dock att se ytterliggare ett exempel på när de fungerar.
SvaraRaderaJag håller med. Självklart bör det gå att lösa ur ett tekniskt perspektiv! Men tror att ett stort ansvar ligger på våran sida och vårt sätt att hantera Facebook.
SvaraRaderaOm vi istället vårdar internet och de sociala nätverken och faktiskt utnyttjar det på ett bra sätt istället för att leta genvägar för att försöka "lura" till sig kunder/medlemmar så tror jag inte att det här problemet skulle uppstå.. Å andra sidan finns det alltid spam-grupper.
Blir spännande att följa fortsättningen.
Kul att du kommenterade, hoppas du fortsätter göra det!