tisdag 12 januari 2010

Vem vill du vara?

Allt styrs av vem du vill vara. Varje köp du gör, varje handling, varje val gör du för att bli lite bättre. För att komma lite närmare. För att bli den du vill vara. Det kan handla om att välja ett visst varumärke som bättre matchar din målbild än det andra märket. Alla val styrs av de efterlupplevda konsekvenserna. Exempelvis genom att jag väljer det här varumärket får jag status som leder till befordran och ett steg närmare mitt mål.

Alla har vi målbilder om vilka vi vill vara, det gäller bara att vi hittar rätt väg att ta oss dit och att vi bestämmer oss för att ta oss dit. Hur höga bergen än är, hur djupa floderna än är så gäller det att ta sig förbi dem. Med rätt inställning går allt. Eller?
Med dessa insikter i bakhuvudet, att varje människa styrs av sina målbilder blir det lättare att hitta förklaringar. Det komplexa är att vi har alla olika målbilder och vägar att ta oss dit. And that's what it's all about. It's about people, stupid. Oavsett om det gäller att skapa reklam som löser problem eller om det är att skapa världsfred så handlar det om människor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar