Det är väldigt intressant att se hur de stora varumärkena jobbar med sociala medier och den nya webben. Det är nämligen alltför ofta det blir pannkaka, på grund av att de är vana vid att basunera ut sina budskap och då fortsätter göra så i en mötesplats som inte alls är ämnad för det.
Coca-Cola är ett av de få stora företagen som faktiskt börjar använda sociala medier på ett bra sätt. Vilket är grymt kul att se. För det första verkar de ha insett att det inte går att jobba kortsiktigt i detta medium. Att hela tiden tänka långsiktigt, vara tålmodig och ärlig är ett måste för att det ska ge utdelning. Det handlar trots allt om att bygga relationer och det görs oftast inte på en dag. Men framförallt så har de insett att det inte är ännu ett medium att skrika ut sitt budskap i. Det handlar om att föra en dialog och dela med sig av sin historia och vision.
Älskar dessutom chefen för digitala mediers uttalande. Spot-on. "It's not about having the Coca-Cola brand first and foremost, center of the screen. It's about telling the story that involves Coca-Cola, that involves the attributes of what Coca-Cola is about, optimism and joy." Grabben har ju fattat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar