Det var en gång..
Forskningsanstalten i USA skapade ARPANET, som är föregångaren till internet. Syftet med ARPANET var att experimentera med olika tekniker för datanät. År 1985 tog universiteten, i första hand i USA över och skapade ett datanät mellan sig med Arpanet-tekniken. Det spred sig ganska fort till andra länder, såsom Sverige. Vid denna tid fanns e-post, FT och vissa andra tjänster, men inte websidor. Dessa lyckades Tim Berners-Lee skapa genom att kombinera diverse tekniker och fram kom http-protokollet som idag kallas World Wide Web. Ett system möjliggör ihoplänkning av i princip all information. (Källa: Wikipedia)
Tack Tim Berners-Lee och ni andra tekniknissar som lyckades få detta att hända.
Internet har öppnat så otroligt många möjligheter. Vi kan nu lyssna på våra kunder. Vi kanske till och med kan förstå våra kunder? Vi kan föra en dialog med våra kunder. Många kan prata med många. Kunderna kan prata om företaget, när dem vill, inte bara när företagen vill. En ny dörr har öppnats och innanför dörren är oändligheten. Nyckeln är sociala medier/webben/revolutionen eller vad vi nu ska kalla det.
Bakom denna dörr döljer det sig en hel del roliga sätt att kommunicera. Trovärdiga sätt. Ett exempel är företagens historia. Som äntligen fått ett sätt att kommuniceras. Möjligheterna att berätta dess historia. Berätta genom att lägga upp en film på YouTube, berätta genom att lägga upp bilder på Flickr, berätta i text på företagets blogg och berätta genom att hela tiden vara där.
Storytelling som det så fint kallas har med internets möjligheter blivit enormt mycket större. Paul Potts gör det, NOKO jeans gör det, IKEA gör det. NOKO jeans lyckades till och med berätta en historia, få folk att prata om dem, få kunden att kunna identifiera sig med märket och skapa känslor. Trots att det inte ens fanns en produkt, eller tjänst. Galet.
Skapa relationer förresten. Schysst det låter. Kanske inte så lätt.
Per Robert Öhlin pratade om detta i sitt otroligt inspirerande föredrag på NEXT event. Om vi kommunicerar våran historia. På rätt sätt, med rätt dramaturgi så kan kan vi skapa starka känslor som för människor närmare varandra. Lyckas man med detta, skapar du också en relation till kunderna som förhoppningsvis får de mer lojala.
Företagen berättar dess historia och vilka de var. Men kunden berättar vilka företaget är. På internet. Lyssna. Lär.
Relaterade inlägg:
Hej Ludwig! Läser faktiskt storytelling på universitetet just nu, väldigt intressant. Håller med om att storytelling är ett häftigt sätt att marknadsföra sig själv.
SvaraRaderaJag tycker du borde läsa Joe Farelli´s historia på http://www.joefarelli.com/
Den är visserligen fiktiv, men den fångar intresset hos konsumenter och skapar Word-of-mouth.
/ Robin
Hej Robin!
SvaraRaderaKul att höra. Du har helt rätt, vi har en förmåga att identifiera oss med en historia, framförallt om den dessutom innehåller en slags "hjälte" eller liknande.
Jag ska absolut spana in Joe Farelli. Häftigt när man kan skapa det även på lokal nivå! Kul att du kommenterar och läser, gör mig glad.