tisdag 17 november 2009

Banner 2.0

Förra veckan var det seminarie på Berghs där Gustav Von Sydow delade med sig av sina kunskaper om banners, och bra gjorde han det.

Insåg själv mina okunskaper om bannerns möjligheter. Jag har alltid hört dåligt om bannern, både från reklamfolk men också vänner och bekanta. Okritiskt har jag bara hållit med och fört det vidare, utan att egentligen lägga större kraft att tänka på det. Dumt, jättedumt. Gustav, tillsammans med de andra föreläsarna, lyckades verkligen få mig att inse att det inte är bannern som är dålig, det är vi som är dåliga.


Det som gör oss dåliga är våra okunskaper om att verkligen utnyttja bannern. Varför har vi så dålig kunskap? Det är trots allt ett medium vi använder väldigt flitigt. Oavsett orsakerna så är problemet ett faktum och det är dags att börja använda bannern på ett kreativt sätt. Innan det är för sent. På grund av reklambyråers tidigare misskötande av bannern, kan vi ha förstört bannern? Kunder tappar förtroende för bannern och ignorerar den. Reklambyråer har använt den, precis som man tyvärr har använt många andra medium, genom att basunera ut sitt budskap. Fel, fel, fel.

Gör istället det du ska göra hos mottagaren och framförallt på mottagarens villkor. Försök inte flytta dem därifrån, de vill inte vidare. Det är bara du som vill. Det är skitsamma hur många click du får till din hemsida. Skapa istället din digitala ambassad där kunden är och låt kunden agera. Vi kommer ihåg 30% av vad vi ser, 50% av vad vi ser och hör, 70-90% av vad vi ser, hör och gör. Utnyttja synergieffekten av att aktivera våra sinnen.

Ett bra och roligt exempel är Volkswagens banner, den ser du här. Tänk inte alltid en banner som en traditionell banner där du kan basunera ut ditt budskap och generera click till din hemsida. Se den med öppna ögon där det finns möjligheter. Utnyttja dess krafter. Precis som att det finns kraft i sociala nätverk finns det kraft i att sprida budskap på en banner. Anpassa ditt budskap efter målgrupp, men också medium. Beroende på vart den befinner sig, ta hänsyn till kontext och omgivning. Utnyttja det!

Do it, do it now. Snart är det för sent, tror jag.

Relaterade inlägg:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar