torsdag 10 december 2009

Futurum - Avsnitt ett.

Många som delar med sig av tankar om framtidens reklambyrå. Hur framtidens organisationer kommer utvecklas och formas.

Jag har några punkter jag tror kommer vara väldigt viktiga och som är viktiga redan idag, men inte riktigt funkar som det ska. Idag börjar jag med en för att härleda till vad jag tror kommer krävas av den "nya" reklambyrån.


Förståelse.

Idag är glappet mellan den strategiska processen och den kreativa processen alldeles för stort. Det är otroligt viktigt att rollerna är tydliga och att alla vet vad de ska göra, men minst lika viktigt är också att alla har förståelse för varandras roller. Vad som ska göras, hur det ska göras men också vad det jobbet innebär. Idag är det inte ovanligt att en kreatör inte vet vad plannern gör. Trots att de har jobbat på en reklambyrå i flera år. Samma sak från andra hållet, en strateg/planner vet ofta inte hur kreatören jobbar och vad som krävs för att göra det.

För att kunna skapa bra reklam, reklam som faktiskt löser problemet och gör jobbet, som bidrar till att uppnå marknadsmålen, som i sin tur uppnår affärsmålen. Då MÅSTE man ha förståelse för den strategiska processen. Det är ju grunden. Ciceros 7 frågor. Varför? Vem? Vad? Hur? Var? När? Med vilka resurser?

För att kunna skapa bra reklam, reklam som faktiskt löser problemet och gör jobbet. Så måste lösningen på problemet vara kreativ. För att skapa den reklamen så MÅSTE man ha förståelse för den kreativa processen. Oavsett om man är planner/projektledare eller AD/copy så är det otroligt viktigt att brinna för slutresultatet och i den har alla delar involverats.

Det är av högsta vikt att inte det här förbises, vilket det tyvärr ofta gör. Det behövs mer förståelse för de olika rollerna och processerna på byrån och från kundsida.

Vad tror du?

Fler som skrivit om framtidens reklambyrå,



11 kommentarer:

  1. Jag gillar ditt drivande intresse, det gör att man vill läsa det du skriver. Fortsätt göra det du gör!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att utvecklingen av byråerna kommer att ske av sig själv i takt med förändringen av kundernas kunskap, det är ju de som ställer kraven. Byråerna blir allt mer tänkande och måste konkurrera med nya saker - exempelvis organisering.

    Jag har agerat konsult på några reklambyråer där jag sett detta ske, ofta är det inte så avlägset som man tror. Att förbättra kommunikationen internt och stärka organisationskulturen bidrar ofta till en hel massa positiva effekter.

    OCH Trevlig blogg! Denna ska jag följa.

    SvaraRadera
  3. Härligt, kul med bra feedback!

    Jag tror att förståelse för varandras roller kommer bli väldigt viktigt, precis som att de har tydliga roller. Detta kommer i sin tur kräva mer kunskap av alla, inklusive kunden.

    Exakt! Faktum är att man med otroligt enkla medel faktiskt kan öka förståelse för varandra. Exempelvis låta de olika delarna vara med i varandras processer, bara för att se hur det fungerar. Låta kreatörer vara mer involverade i planningarbete, låta planners/projektledare vara mer involverade i kreativa processen osv.

    Tanken är att jag ska komma med uppföljning på detta.

    KUL och tack för respons. Du verkar själv ha en väldigt intressant blogg.

    SvaraRadera
  4. Du sa det bra där "tydlig göra roller" Superviktigt!

    Det är jätte intressant att studera kunskapsföretag som reklambyråer; Med deras höga individfokus glömmer de bort vikten av kollektivet ibland - vilket grundar deras förmåga att utföra större projekt. Och ibland även väldigt lite fokus på sin egen utveckling - bara kundernas.

    Som du nämner är den kreativa processen i riskzonen när byråerna växer, därför är arbetsteamen oerhört viktiga. Rätt personer på rätt plats, som det så vackert heter :)

    Ser fram emot fortsättning och kul att du även gillar min blogg!

    SvaraRadera
  5. Hur det funkar internt på en reklambyrå vet jag väldigt lite om, antagligen är det en konsultorganisation bara. Vissa funkar bättre, andra sämre

    Men en sak måste framtidens reklambyrå kunna, mätning. Allt kommer mätas i framtiden. Det är bara 10-15 år bort. Fixar man inte det och att utvärderas mot dessa siffror, då är man rätt körd!

    SvaraRadera
  6. På traditionella reklambyråer (de jag träffat) som arbetar mot större kunder är mätning allt och har alltid varit! Men denna mätning är kopplat till försäljningssiffror/dyl, mäta mervärde av av projekten däremot måste de kunna/lära sig.

    SvaraRadera
  7. Helt rätt! Sorgligt nog, har man väldigt högt individfokus och man har tyvärr svårt att tänka arbetsgruppen som ett "lag", istället ligger fokus på en själv. Synd, för tillsammans skapar man synergieffekter som är ouppnåeliga ensam.

    Tror därför på en framtid med typ av frilansande arbetsgrupper. Där man försöker tänka som ett lag. Mer om det i ett inlägg längre fram! Men tror som dig Sara, helt rätt spår.

    Mätningen tror jag även den kommer bli en än viktigare parameter i framtiden. Det är redan idag väldigt viktigt för de flesta byråer, men tror att det ofta blir nedprioriterat och slutar med tomma löften för att budgeten inte räcker till. Kraven på mätbara resultat kommer öka med tiden! Även när det gäller ngt som sociala medier och internet i stort är idag inte kunskapen tillräckligt stor om hur man ska mäta.

    Återstår att se!

    SvaraRadera
  8. ja, man mäter nog en del men mätmetoderna är också undermåliga.

    Jämför med Google analytics. Man bara hackar och maler all data och man gör det för att på nätet är sake roch ting mätbart, väldigt mkt idag.

    Men om 10-15 är utomhus reklam mätbar på samma sätt.

    Så kravet kommer öka dramatiskt på mätfaktorn.

    Exempel på det är att om jag ngn dag blir marknadschef så kommer den byrån som säger vi mäter allt exakt har en vipfil in till mig jämfört med alla andra.

    Men jag misstänker att de flesta byråer tycker att det är upp till mig att mäta, och det kommer inte räcka.

    SvaraRadera
  9. Jag spar resten av mina åsikter till nästa inlägg :) Skynda fortsättningen.

    Kort vill jag säga att jag tycker att det är läskigt att inte alla byråer funkar så bra som de jag varit på :) Exempelvis med fokus på mätning, jag förstår inte hur man överlever med att leverera rätt siffror i mätningen till kunden.

    SvaraRadera
  10. Härligt, jag skyndar.

    Ser fram emot era kommentarer och feedback på det också!

    SvaraRadera