tisdag 15 december 2009

Varför hör inte konsumenten?

Vi pratar om att vi måste förstå sociala medier. Att företagen och byråerna måste lära sig hantera det. Men är det verkligen där problemet ligger? Är det print vi måste förstå? Är det reklam? Osv.

Vi måste sluta tänka att vi ska kommunicera med konsumenter och istället inse att dessa konsumenter faktiskt är människor. Det är människor med behov, värderingar och känslor. Med dessa förutsättningar blir utgångsläget helt annorlunda. Oberoende på om vi ska kommunicera online eller offline.

Varför lyssnar inte konsumenten på oss? Trots att vi matade ut det ett antal gånger. Skrek ashögt och länge. För att ta reda på orsakerna, måste man förstå ta reda på vad kommunikation egentligen är. Det innebär "att göra gemensamt" eller "att färdas gemensamt". Här är ett problem. Alltför många ser kommunikation som "sända" eller "skicka".

Det spricker alltså rätt tidigt. För att färdas gemensamt krävs det två. Det är alltså inte sändaren som avgör. Det är på mottagaren det beror om kommunikation ens sker. Om mottagaren inte är där, varken psykiskt eller fysiskt så är det kört.

Så. För att människorna ska lyssna och faktiskt vara delaktiga måste vi försöka förstå dem. Oavsett medium, oavsett spelplan.


All kommunikation sker på mottagarens villkor.


Relaterade inlägg.


2 kommentarer:

  1. Gillar dina tankar skarpt.
    Jobbar själv med kommunikation möt en ung målgrupp och håller fullt o fast med om att spelplanen ändrat sig... Attityden har ju sett likandan ut i alla tider, dom unga har alltid varit ny tänkande och uppkäftiga. Hittade ett skönt citat från Sokrates 469 f.kr
    Våra dagars ungdom:
    • Älskar lyx,
    • Den uppträder ohövligt,
    • Föraktar auktoritet,
    • Har ingen respekt för äldre människor,
    • Pratar när dom borde arbeta,
    • De säger emot sina föräldrar
    • Skryter på bjudningar,
    • Glufsar i sig efterrätten vidmatbordet,

    Sagt med det, attityden har alltid varit likadan, men spelplanen har ändrats....
    Nu kastar vi tärningen.
    Keep up the good!
    P

    SvaraRadera
  2. Tack, kul! Låter som att du har ett roligt jobb!

    Helt sant, ska bli otroligt intressant att se hur det utvecklar sig. Unga entrepenörer och eldsjälar radas upp och jag tror inte det kommer sluta, det finns alla möjligheter att lyckas.

    SvaraRadera