Tydligen är det coolt att tacka just nu.
SL tackar sina kunder. Radiotjänst tackar sina kunder. Svenska Spel tackar supportrarna och Telge Energi tackar även dem sina kunder.
Många av de här kampanjerna är riktigt sköna. Exempelvis gillar jag Radiotjänsts tack-kampanj enormt mycket. Den är skönt interaktiv, tydlig och rolig. Dessutom, vem vill inte vara en hjälte liksom?
Men känns det inte lite smörigt? Det är jättebra att ni gillar oss kunder och skitkul att ni uppskattar oss. Men visa det på ett annat sätt. Visa det genom att göra något för oss, som vi faktiskt tjänar på eller gör någon nytta. Eller gör det åtminstone inte alla samtidigt.
Tycker jag. Vad tycker du?
Förresten. Tack för att du läser.
Relaterade inlägg:
Jag känner mig inte som en kund hos Radiotjänst, snarare som ett rånoffer. För mig känns det förnedrande. Tänk att du är ute och går en sen kväll och så blir du påhoppad av tre stora killar. De hotar dig med kniv, tar din plånbok och sedan hånskrattar de åt dig och säger "Tack för pengarna". Jag kan välja/välja bort att nyttja SL:s, Svenska Spel:s eller Telge Energi:s tjänster (och därmed betala för det). Däremot MÅSTE jag betala till SVT vare sig jag gillar utbudet eller inte.
SvaraRaderaJättebra kommentar, intressant och galet skön men obehaglig jämförelse.
SvaraRaderaFörstår din tanke, men skillnaden är väl att du faktiskt får något i utbyte mot att du betalar avgiften? Du får ju trots allt kanalerna och jag tvekar på att du inte vill ha det basala utbudet. Du får åtminstone ut mer positivt än vid ett rån. Struntsamma.
Om man ser till problemställningen för Radiotjänst så är det alldeles för få som betalar avgiften. För att lösa det problemet försöker de credda de som redan betalar den och därmed bekräfta deras val. Men framförallt försöker de få de som inte betalar den, att känna att de bör göra det. Vilket väldigt många känner. Kommunikationen löser problemet.
Men förstår din tanke om att det ger en obehaglig klaustrofobi-känsla där du är helt instängd och inte har något val. Tror dock att det har mer med produkten i sig att göra och inte kommunikationen.