onsdag 23 september 2009

Uppkopplad soffpotatis.

TV-tittandet och användningen av internet har förändrats drastiskt på senare tid. TV har dominerat stort när det gäller primetime under tidigare år, men med webb-tv och internets oändliga möjligheter och fördelar så har det skett en stor förflyttning till dataskärmen under de tidigare TV-dominerande timmarna.

Det har skett en förflyttning. Men något som är intressant är att andelen som använder båda dessa medier (c'est moi) samtidigt har ökat enormt. Från 7 procent till 24 procent har blivit soffpotatisar, med laptopen i knäet och TV:n på. Orsakerna är flera; stress, tidsbrist osv.

Men internet har alltså blivit allt viktigare under primetime. Kanske läge för TV att göra något av det? Mashup. Mixa ihop dessa två medier. Låt den som kollar på "Parlamentet" få vara aktiv genom att ha sina egna mentometerknappar (datorn) och rösta. Så får du ett real-time resultat. Å andra sidan är inte "Parlamentet" direktsänt, men det är en annan sak. Ett befintligt exempel är diverse fotbollssändningar där man kan gå in och chatta med Olof Lundh eller Sladjan. Tanken är det finns saker att göra.
Tror jag.

Publiken behöver bli aktiv. Konsument blir medproducent.

7 kommentarer:

  1. Och meningen med att förslöa den globala publiken är att vadå? Om nu TV ska bli en fullskalig entertainmentmaskin så är väll den redan uppfunnen som datorn? En annan fråga: Kommer en ökad publikpå-&inverkan i tvprogram verkligen förbättra programkvaliten? Räcker det inte med dessa ändlösa tv-galorna som bevis för att inverkan från den överflöde soffliggande publiken knappast gör program roligare?

    SvaraRadera
  2. Härligt! Någon (?) som kommenterar.

    Absolut, skulle man försöka komplettera alla TV:ns brister skulle det resultera i en dator. Och den finns ju redan. Men tanken med det här inlägget var inte att förbättra TVns funktioner utan att få publiken att vara aktiv och på så sätt ta den redan befintliga TV:n till en ny dimension.

    Kunden, publiken eller vad det nu är blir mer och mer aktiv. Se bara på internet exempelvis, de flesta hemsidor som nu finns är användargenererade, eller åtminstone medproducenter. Varför inte tillämpa det för TVn också? Interaktion. Få publiken aktiv, gör oftast att publiken tycker att det är roligare. Se bara på ett program som Tina's Cookalong som nu går på TV. Därför, som ett led i det hela, skulle man kunna använda sin laptop när du ändå sitter i soffan och ser på TV. Utnyttja det faktum att datorn finns. Istället för att bli utkonkurrerad av den.

    Att få tittarna att vara "med" i programmet tror jag att vi kommer få se mer av. Vad tror du själv?

    Precis så här jag vill att det ska vara. Underbart att du kommenterar. Jag vill ju också lära mig.

    SvaraRadera
  3. Om jag förstår din idée rätt: att man live ska kunna gå in och förändra (alt. påverka beroende på vilken formulering man trivs bäst med) så är väll en digital TV kanal en relativt dålig medie att gå? Varför inte då göra en ökad publicitet för internetbaserade tjänster där live-feedback är något som tillhör vardagen för de som agerar på det mediet?
    Internet har väll egengligen alla fördelar som kan utkonkurrera TVn, förutom det att det fortfarande lever de generationer som inte är bekanta med fenomenet, men med framtidens möjligheter öppna så tror jag personligen att detta är något som kommer att öka mer och mer!

    SvaraRadera
  4. Hmm, nja. Jag trivs i så fall bättre med påverka. Men enligt mig så är inte det riktigt samma sak. Det handlar inte om en digital TV-kanal heller, för då syftar du alltså på webb-tv? Det känns som att vi pratar om varandra lite här.

    Tanken var inte att något skulle konkurrera ut det andra och jag försvarar absolut inte TVn, eller internet för den delen. Eftersom att internet håller på att konkurrera ut TVn så tror jag att dem gör smartast i att inte streta emot. Utan istället bjuda in och anpassa sig efter dagens tittare och kunder, som uppenbarligen ofta är inne på internet. För TVn kommer försvinna precis som du säger.

    Absolut, du har rätt. Det kommer sluta med att TVn är datorn. Datorn är TVn och så vidare. Allt kommer ske uppkopplat. Möjligheterna för internet och det digitala är oändliga. Där håller jag med dig fullt ut.

    Allt kommer integreras. Kul att du skriver och läser!

    SvaraRadera
  5. Såg den här precis, http://tvsoffan.se/
    Perfekt för oss som kollar TV samtidigt som vi sitter med datorn. Där vi dessutom får diskutera det som vi kollar på. Ganska kul?

    SvaraRadera
  6. Jag tror också att det är medproducent, eller prosument som någon sa, som är framtiden. Folk vill påverka, varför skulle annars alla sitta och rösta fram sina favoriter i Idol och Kändisdjungeln? Idag sker interaktionen genom mobilen, kanske främst för att fler har mobilen i soffan än datorn, men också därför att det är en smidig betalningslösning (att hyra Globen är inte gratis...).

    Men jag tror som du att den som knäcker ett användningsområde och kopplar TV-tablån till internet i direktsändning kommer göra sig en hacka.

    SvaraRadera
  7. Absolut. Jag håller med dig fullt ut.

    Det finns möjligheter, gäller att någon lyckas klura ut idéen. Internet, sociala medier och den teknologiska utveckling går alldeles för fort framåt och påverkar oss alldeles för mycket för att vi ska kunna ignorera den. Det gäller att vi anpassar oss istället.

    SvaraRadera