fredag 25 september 2009

Det blev ingen buss. Vi tog taxi.

Igår var vi en hel del folk på Clarion Hotel som alla var grymt förväntansfulla att få se bra reklam, inspirerande talare och en film som älskar våran bransch lika mycket som vi gör. Och oj va bra det var.

När jag gick därifrån ville jag inget annat än att bli bäst i världen på reklam. Göra reklam som förändrar världen, för det är ju den enda reklamen som räknas? Det spelar ingen roll om det är en fakturabilaga eller en reklamfilm på Super Bowl. Så länge den får människor att förändra sitt sätt att leva och revolutionerar världen. Hmm, okej kanske inte riktigt så det funkar längre. Men så kände jag när jag gick därifrån. Advertising rules the world and George Lois for president!

Som helhet var det verkligen en grym dag. Utställningen bjöd på många otroligt bra kampanjer, som jag troligtvis kommer ta upp i ett annat inlägg. Dock en aning dåligt organiserat, med lite halvtaskigt ljus och för mycket folk på för liten yta. Men bra reklam, såklart. Filmen Art & Copy var även den riktigt bra. Trots dem osköna stolarna på Clarion så njöt jag. Den levererade. Precis som jag trodde. Det var reklamikoner som på det mest hängivna sätt berättade om vad som krävs för att göra den här. Och den här. Filmen behöver ett helt eget inlägg. Finns för mycket att säga.

Största behållningen var dock enligt mig. Dem här killarna. Inte så mycket för världen? Jo. Vilken berättelse. Vilka killar. Vilken grej. Helt galet. Noko Jeans. Några att hålla koll på. Jag hoppas verkligen att dem lyckas kommunicera sin berättelse för resten av världen. För den är tung. Dem gör jeans. Som jag inte ens har sett, som ingen har sett. Men ändå vill jag ha dem. Snyggt jobbat. Blev otroligt inspirerad av dem.

Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst. Finns otroligt mycket att berätta om gårdagen. Men får dela upp det i flera omgångar istället. Så det slutar med det här.

3 kommentarer:

  1. Hej igen, tänkte försöka lämna ännu ett avtryck från mig själv:

    Först tänkte jag höra vad du sysslar med. Att du jobbar med reklam är uppenbart, men lite mer specifikt? Är du kaffékokare och förste kopiatorreperatör på en reklamfirma eller förmedlare mellan kund och firma etc.? Jag kan ytterst lite om reklamvärlden så försök begränsa antalet flashiga betäckningar?.. :)

    Här tänkte jag bli lite mer ingående: Jag är lite tudelad när de kommer till reklam. Var går gränsen mellan Reklam - Propaganda - Hjärndödadnde underhållning för utvecklingstörda schimpanser? (ok, de sista var oprofessionellt av mig att skriva, menvafan..)
    Min bild av reklam är: Man vill förmedla ett budskap som ska vara så snyggt och fyndigt paketerat så att publiken tar in budskapet och får en känsla av att "de här är något jag vill" osv. Reklamen bygger på att övertyga folk om att det finns något mer i världen som de skulle bli gladare / lyckligare / snyggare / mera framgångsrik ifall de hade denna pryl/klädesplagg etc. Men nästan samma kriterier bygger den klassiska och "ondsinta"(beroende på vem man frågar) propagandan som ska få en människa att engagera sig i att förändra sig själv / samhälle efter en aktörs vilja, medvetet eller omedvetet.

    Mitt snack är nästan helt orelevant om de inte vore för att mitt påstående faktiskt leder fram till en följdfråga: Hur stort är fokuset i reklambranschen om lärdommen om vad som är rätt/fel i förmedlingen utav information? Självklart varierar denna moralfråga och att göra en reklam som är för mycket fel kan bli en mycket bra reklamfilm, fine. Men frågan är, vilket ansvar tar de som gör reklam för den påverkan som kan bli?

    SvaraRadera
  2. Hej Ludwig!
    Tänkte säga att jag följer din blogg så gott det går. Tycker att du även riktar dig till människor som inte är speciellt insatta i reklambranschen, typ som mig. Men väldigt bra blogg med intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  3. @Den anonyme: Hallå där, lite spännande att jag inte vem du är. Jag har varit seg på att svara, ska bättra mig.

    Haha, okej. Jag arbetar som projekt/plannerassistent, vilket innebär att jag främst är där för att lära. Men är med på en hel del projekt och får arbeta med "skarpa" saker också, vilket är underbart kul.

    Faktum är att reklam skapar inte behov så som du uttrycker det. Reklam är, enligt mig, till för att kommunicera lösningar på identifierade behov. Bra reklam blir till när man lyckas pricka rätt. Alltså när det är den som verkligen har behovet som får reda på att det kommit en lösning till deras problem.

    Sen är det ju faktiskt så att man har inte behovet av en borr, utan ett hål som min otroligt visa lärare sa. Det är ju faktiskt nyttan av tinget. Det gäller att tänka längre. Det här berättar reklamen, vi berättar ju för dig vad som finns. Vad som finns just för dig. Vi berättar för dig, precis vad du behöver och vad som skulle passa dig.

    Så, egentligen hjälper ju reklamen dig att välja. Bra va?

    @Anonym: Tack så jättemycket! Precis vad jag vill höra. Tanken är nämligen inte att det bara ska vara branschfolk som läser. Det är inte heller tanken att dem inte ska vilja läsa, jag gör mitt bästa för att försöka få så många som möjligt att kunna läsa. Kul att du läser och kommenterar, fortsätt!

    SvaraRadera