onsdag 23 september 2009

Fotboll är kul. Deras reklam också.

Jag har en fäbless för FIFA. Ärligt talat så kan jag ibland bli så där barnsligt sur när jag förlorar. Det får mina vänner lida för. Sorry.

Men det här gör mig inte sur. FIFA 10 kommer 2a oktober och för att göra oss uppmärksamma om det så släpper dem den här filmen. Dem här filmerna är alltid likadana. Men också alltid lika bra. Man vill ju bara bli fotbollsproffs när man ser dem. Det blir utöver filmen en community och en dokumentär. Känns som att ett spel som FIFA verkligen är något man skulle kunna göra roliga saker av. Ta ut det i verkligheten! Låt oss få pröva spelet på internet. Preview. Gör oss nyfikna på vad som är nytt. Skapa en turnering IRL för alla som spelar FIFA. Låt oss vara proffs för en dag! Listan kan bli oändlig. Men tar stopp här.

Det här är riktigt snyggt uppsnappat av EA sports. När Tiger Woods PGA tour 08 kom ut så var det några observanta killar som uppmärksammade det här. Det fick många visningar och gav negativ publicitet för spelet. Men. Nu var EA sports riktigt smarta och la därför upp den här som svar. De lyckades vända allt till positiv marknadsföring istället. En del människor tänker i form av problem, andra i form av lösningar. Är det säkert någon vis människa som sagt.

Ännu en bra, är Adidas kampanj för nya skorna F50i. Där dem har lyckats bygga en historia kring det hela. Zidane letar efter "What every team needs". Spana in den här.

Nu blir det FIFA 09, i väntan på FIFA 10.

6 kommentarer:

  1. sluta skriv. snälla.

    SvaraRadera
  2. Nej va tråkigt att du känner så. Hur gärna jag än vill att du ska läsa, för det vill jag verkligen, så kan du välja att inte läsa. Så det är faktiskt ditt val. Men synd att du känner så!

    SvaraRadera
  3. Apropå fotboll och reklam,
    citerat, Mats Wennerholm, Aftonbladet;

    "Puma gjorde en av sportvärldens största reklamkupper genom tiderna under VM i fotboll 1970. När domaren precis skulle blåsa igång VM-finalen mellan Brasilien och Italien på Estadio Azteca i Mexico City, hejdade VM-stjärnan Pelé honom i sista sekunden och böjde sig ner för att knyta sina nya, skinande Puma-skor. Alla tv-kameror zoomade in på Pelés skor, i stället för den Adidas-sponsrade VM-bollen.

    Det är fortfarande en klassiker bland världens alla marknadsförare och det var en kupp regisserad av Puma, som gett Pelé ett rekordkontrakt värt 120 000 dollar. Huvudsponsorn Adidas, som satsat miljoner på Mexiko-VM, grät floder."

    SvaraRadera
  4. Snyggt. Riktigt snyggt. Dem var vassa på marknadsföring redan då!, trots att inte sociala medier eller internet var riktigt lika hett.

    SvaraRadera
  5. Kära anonyma källa - sluta läs, snälla! Visst är det härligt att det är valfritt att läsa och skriva och dela med sig. Och ännu härligare om man i sina kommentarer tillför något som berikar istället för dränerar.

    Ludde - gillar att se ditt brinnande intresser för reklam! Nu är jag i dina bakhasor och följer dig. Vi fokuserar på det som är bra så får vi se mer av det, Mindre fokus på det dåliga och det som inte funkar. Tycker Adidas film som du refererar till är ett lysande exempel på det. Zidane avslutade sin karriär på ett sätt som jag blir så ledsen och besviken på men det gör mig så glad att se att Adidas kan sätta sig över den där skallningen och fokusera på allt fantastiskt han uträttat under sin karriär och sitt liv. Han är en fantastisk förebild både som människa och fotbollsspelare. Då måste det få vara OK att göra ett misstag men ändå bli sedd för allt som varit och är bra!

    PS Vi väntar också på Fifa 10

    SvaraRadera
  6. Tack Geta!

    Du är alltid lika vis, man blir grymt inspirerad. Gör mig otroligt glad att höra att du läser, hoppas att du fortsätter!

    FIFA 10 är nu ute. Min kompis har köpt det, men jag måste göra annat. Känns inte riktigt rättvist?

    SvaraRadera